Thursday, November 11, 2010

Hipokritkah Aku?

Orang selalu cakap... jangan jadi hipokrit! Kenapa? Kenapa kita tak boleh jadi hipokrit??? Adakah semua sikap hipokrit tu tak elok? Atau adakah sikap berterus terang tu sentiasa baik?

Bagi aku hipokrit ni terbahagi kepada dua. Hipokrit baik dan hipokrit jahat! Kadang2 orang2 yang rasa dia tak hipokrit adalah orang2 yang biasanya yang jenis outspoken. Kalau kita bukan orang yang outspoken... maknanya kita orang yang hipokritkah? Mungkin ya mungkin tidak!

Bagi aku ada ketika kita kena hipokrit! Tapi janganlah terlalu hipokrit! Contohnya, kalau kita tak sukakan seseorang mungkin kerana sikapnya, atau kerana mulutnya yang kita rasa jahat.. perlukah kita tunjukkan sikap kita yang tak suka pada dia? Jika aku tunjukkan sikap yang biasa, Adakah perlakuan aku menjadikan aku seorang yang hipokrit? Rasanya sebagai seorang melayu dan beragama islam, kita punya adab...

Aku ada juga terbaca laman ilmu kat SINI yang menunjukkan contoh hipokrit yang tak baik! 'Akibat tak mahu hipokrit, akhirnya bertambah dosa!' Kononnya tak nak hipokrit bertudung kerana belum bersedia, tapi akibatnya akan menambahkan dosa! Berbaloikah hipokrit yang macam tu? Mana yang lebih teruk? Dosa hipokrit atau dosa melanggar hukum Allah? Sama-samalah kita fikirkan ye... aku juga adalah insan naif yang masih belajar... wasalam...


Terima Kasih

No comments:

Post a Comment

Comment anda semua amat dihargai...

© Nanie Dean | Template Designed By Blog Bingkisan Hati