Monday, December 2, 2013

Trip to Medan - Day 3

Hari ke 3 aku di Medan, bermula seawal 7 pagi waktu tempatan. Cuma kami dikhabarkan, perjalanan seterusnya ke Medan dari Berastagi akan bermula lagi pukul 10 pagi... nak kasi peluang kat anak2 mandi2 kat kolam renang dulu... Tapi untuk aku ngan family, tak de maknanya nak mandi kolam dalam cuaca pagi hari yang sangat sejuk tu... lagi pun aku alah dengan baju basah kalau masa travel...

Oleh kerana hotel yang aku duduk tu pemandangan dan lanskap dia sangat cantik, masa orang lain dok sibuk mandi, kitaorang bergambar dulu... sebelum perjalanan seterusnya dimulakan.

Pemandangan kolam renang dari balkoni

Bergambar berlatar belakangkan Sinabung Hills Resort

Dah puas round, tepat pukul 10 pagi kami bertolak ke Pekan Berastagi.

Nak naik kuda jugak... pada hal kat Terengganu pun ada...

Beli benih pokok bunga... macam kat Cameron Highland je... tapi nak jugak beli jauh2 sampai ke Medan...

Beli buah2an... buah pisang kaki memang buah tempatan yang famous kat sini... tapi aku beli buah salak je... untuk makan2 masa perjalanan nak ke Medan. Nak bawak balik, tak payahlah... kat Terengganu pun berlambak!

Sampai je kat Medan, kami terus dibawa ke tempat ternakan buaya... besar2 buaya dia... Subhanallah! Lepas tu kami ke Istana Maimon. Istana Maimon ni adalah tempat yang wajib dilawati jugak kalau kita ikut trip ke Medan ni...

Bergambar bersama anak2 buaya

Di dalam Intana Maimon

Di perkarangan Istana Maimon

Rasa dah tak sabar nak shopping kain telekung, kami terus dibawa ke sebuah Kedai Kain Batik dan Telekung Wajir di bandar Medan. Kedai ni yang pertama dan berhawa dingin. Sesuailah kalau kita nak shopping dengan bawak anak kecik. Tempat tu tertutup sikit dan lebih selamat. Masuk je kat kedai tu... terus excited. Banyak betul telekung dan cantik2. Harga pulak murah!

Ni lah rupa dalam kedai tu... Pilih jangan tak pilih... tapi harga kat kedai berhawa dingin ni sebenarnya agak mahal berbanding kat Pasar Ikan.

Kat sini singgah jugak. Tapi tak beli apa2 pun... harga barang dia sama je kat Malaysia.

Malam menjelma dan tiba lah masa untuk dinner pulak. Kali ni rasanya makan malam yang paling sedap kami pernah makan selama kat Indon ni. Ada ayam bakar dan ikan bakar.

Ha tu dia... makan ayam dan ikan bakar kat sini sambil duduk bersimpuh...

Makan tu adalah acara terakhir sebelum kami check in di Hotel di Medan untuk 2 malam berikutnya...